ANI AHWAI@SMK SANDAKAN BESTARI 1

selamat datang ke blog saya.........harap para tetamu dapat menyumbangkan apa2 jua idea yang boleh membangunkan lagi blog ini seterusnya mampu memberikan perkongsian ilmu..........

Piala Thomas adalah kejuaraan badminton antarabangsa untuk beregu lelaki yang diadakan setiap dua tahun sekali. Nama kejuaraan ini berasal dari nama Sir George Alan Thomas, bekas Presiden IBF dan pemain badminton dari Inggris yang menyumbangkan piala tersebut pada tahun 1939.Piala Thomas adalah kejuaraan tertua yang diadakan oleh IBF. Kejuaraan yang pertama diadakan pada tahun1948-1949. Pada tahun tersebut, turnamen ini diikuti oleh 10 negara: Kanada, Denmark, England, Perancis,Ireland, Wales, Amerika syarikat, India, Malaysia, dan Sweden. Sepanjang sejarahnya, hanya tiga negara yang pernah menjadi juara: Republik Rakyat Cina, Malaysia (Malaya), dan Indonesia.

Piala Uber, kejuaraan beregu untuk perempuan dimulai pada tahun 1956 dan dilaksanakan bersamaan dengan Piala Thomas sejak 1984.Setiap kumpulan pasukan Piala Thomas terdiri dari lima orang/pasangan (3 tunggal, 2 ganda). Juara bertahan Piala Thomas saat ini adalah Republik Rakyat Cina, yang berhasil mengalahkan Indonesia 3-0 di partai final di Kuala Lumpur.
Piala Uber adalah kejuaraan badminton antarabangsa untuk beregu wanita yang diadakan setiap dua tahun sekali. Nama kejuaraan ini berasal dari nama Betty Uber, bekas pemain badminton dari Inggeris.Piala Uber yang pertama kali diadakan pada tahun 1956. Pada tahun tersebut, turnamen ini diikuti oleh 11 negara. Sepanjang sejarahnya, hanya lima negara yang pernah menjadi juara: Republik Rakyat Cina, Amerika syarika,Jepun, dan Indonesia serta Korea Selatan . Piala Uber awalnya diadakan setiap tiga tahun sekali, namun sejak tahun 1984, diadakan setiap dua tahun sekali bersama dengan Piala Thomas, kejuaraan beregu untuk putra yang dimulai lebih awal pada tahun 1948.Setiap kumpulan peserta Piala Uber terdiri dari lima orang/pasangan (terdiri dari 3 tunggal dan 2 ganda). Juara bertahan Piala Uber saat ini adalah Korea Selatan, yang berhasil mengalahkan China 3-1 di partai final di Kuala Lumpur.

0 comments:

Post a Comment